ELEVKÅREN

Elevkåren är en självständig ideell förening av elever. Den styrs av alla medlemmar med hjälp av en demokratiskt framröstad styrelse med nio poster som har sina egna ansvarsområden. Kårens primära uppgift är att skapa gemenskap, trygghet och en rolig gymnasietid för alla elever. Vi anordnar bland annat roliga fester, resor, tävlingar och firar traditioner. Följ oss på sociala medier för en inblick i vår verksamhet: @franskaskolanselevkar

ALUMNIFÖRENINGEN

I alumniföreningen får före detta elever tillfälle att behålla kontakten med skolan och träffas på t ex mingelkvällar och vara med i mentorsprogram. Varje vår kommer före detta elever till skolan för att berätta för årets avgångsklasser om deras studier och yrkesliv. Med ett engagemang i vår förening kan din tid på Franska Skolan fortsätta berika dig livet igenom!

BOULEKLUBBEN
HEAVY METAL

Bouleklubben Heavy Metal tränar och tävlar i den franska nationalsporten Pétanque. Under vinterhalvåret finns möjlighet till spel minst en gång i veckan i Liljeholmshallen eller Prins Bertils boulehall på Djurgården. Beroendeframkallande, tekniskt och taktiskt men framförallt ett skönt sätt att umgås med andra på och utanför skolan.

AMNESTY

Amnesty är en global organisation som kämpar för mänskliga rättigheter världen över. Så om du brinner för att påverka världen till det bättre kan du gå med i vår ungdomsgrupp, där vi väcker frågor om mänskliga rättigheter lokalt på skolan och anordnar aktioner eller andra aktiviteter. Hoppas vi ses på sociala medier eller på en aktion någon gång!

ELEVRÅDET

MUSIKFÖRENINGEN

Musikintresset är stort på skolan. Som medlem i musikföreningen har du tillgång till fullt utrustade replokal. Vår ambition är att ordna en öppen scen-konsert i månaden. Vi går regelbundet på Fasching för att inspireras av svenska och internationella artister i världsklass.

REDAKTIONEN

Elevredaktionen sköter skolans Instagram och Tiktok. Vi gör reportage och bevakar vad som händer i och runt skolan.
Tipsa oss gärna:
redaktionen@franskaskolan.se

IDROTTSFÖRENINGEN FIF

Franska skolans idrottsförening är en elevledd organisation som strävar efter att få eleverna engagerade inom sport och träning under skoldagarna. Vi vill skapa en starkare känsla av gemenskap och sammanhållning mellan klasser och årskurser. FIF organiserar olika träningar och tävlingar mellan andra skolor inom bland annat fotboll, basket och cheerleading. Styrelsens mål är att göra FIF till en självklar och rolig del av gymnasietiden.