Praktik i Paris 2024

Les Arcs 2024

Bon Voyage!

Sök stipendier

Elever som gått ut Franska Skolans gymnasium kan söka stipendier för fortsatta studier utomlands. Studierna ska ske på franska och på universitetsnivå eller vara ett utbyte under en termin eller två. Stipendieansökan för hösten utbildningar behöver vara inlämnad till Franska Skolans vänner senast den 15 juni och för vårens utbildningar senast den 15 november. Ansökan behöver innehålla slutbetyg från gymnasiet i Franska Skolan, ett personligt brev, och intagningsbesked från läroverk eller högskola i fransktalande land.

STIPENDIER

Föreningen Franska Skolans Vänner

Föreningen startades 1937 och har som uppgift att stödja Franska Skolan ideellt och ekonomiskt. Den ger skolan bidrag till läromedel på franska, stöd till praktikverksamhet, teater- och kulturaktiviteter, vissa önskade inventarier samt premier till förtjänta elever.

Föreningen förvaltar även en fond benämnd ”Åhlén-Welin-Berger Fonden” enligt särskilt gåvobrev som stadgar att stipendium utdelas till elever i Franska Skolan som ”utmärkt sig för synnerliga kunskaper och färdigheter i företrädesvis franska språket”. År 2000 instiftade föreningen ett årligt studiestipendium.